Det här med köttbullar

Jag har gjort Köttbullar idag ett måste på var julbord tycker jag väl. Men de är oftast bäst hemmagjorda dock finns de de som smakar skit hemmagjorda med så ja det är väl kanske inte hugget i sten.

Men jag har tillverkat ett gäng idag på älgfärs, nötfärs och fläskfärs.


Är ju väldigt dålig på det här med att skriva ner hur jag gör och hur det blir samt vad jag har i men vi gör väl ett försök.

500 g fläsk
530 g nöt
800 g älg
1 lök stor
Ströbröd
Mjölk
salt
Peppar
worceteshiresås
tomatpure
2 ägg

Jag lägger ströbrödet i blött i mjölken. Drar ihop alla färsarna i en bunke och kryddar efter behag. Några stänk sås, matsked tomatpure, salt och peppar, maler ner löken till pure som jag blandar och i med det blöta ströbrödet. Så kör jag förfullt med degkrokarna till det trådar sig ordentligt. Så är det bara rulla på. När jag lägger i dem i pannan sen så är den ordentligt varm med smör i så skakar jag den med ena handen och droppa köttbullar med den andra så de blir runda. För det är väl ändå viktiggast ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0