Garnsnobb

Jag läste ett inlägg hos VisaLisa det handlade om konsumentrådgivninge eller ja vad tänker du på när du köper garn kanske? Detta inlägg var verkligen inspirerande då jag haft mycket i tankarna kring just detta. Jag fårstår att man hanlar med plånboken. Som stickerska kan det blir riktigt dyrt när man vill göra ett drömprojekt.

Ofta så luskar jag efter reor och utförsäljningar när jag vill hitta just det där garnet. Eller köper härvorna lite då och då. Kanske hälften vid ett tillfälle och andra halvan en annan gång. Så blir det inte så dyrt med en gång.

Ibland funderar jag på om jag är en garnsnobb. När jag köper garn väljer jag noga och det är få stora tillverkare jag köper garn av. Men det handlar mest om kvalitén jag är ute efter när jag stickar. Det finns lite billigare garner som jag köper för de är bäst till syftet och det finns riktigt lyxiga som jag egentligen inte gjort något med. de är kvar i korgarna för jag kan inte riktigt med att sticka av det.
Men det kommer också en eftertänksamhet när jag handlar. Varför jag just väljer en viss sorts garn. Till exempel har jag ett rätt stort lager av Kampes. Mest för att jag verkligen gillar deras z-tvinnade men jag tycker det ör ett bra ullgarn till det mesta.

Manos är en annan mer lyxig favort fairtrade märkt vilket är riktigt positivt. Härligt och snyggt. Jag känner att det verkligen är ett garn som jag vill sticka till mig själv av. I samma antag så har Semilla från BC garn hamnat högt på listan. Det är ett garn som har fanbtastiska färger och är så mjukt och fint.

Garnerna ger mig insperation till vad jag vill göra. Men det är inte vilket garn som helst som gör detta. Utan jag kan bara se en härva eller ett nystan och känna att det där vill jag göra något av. Vilket också resulterar i att jag är rätt svår att köpa garnpresenter till enligt min man. Men han har rätt god koll på vad som faller i god smak trots allt. Till och med min 11 åring vet vad mamma vill ha för garn.

När jag var nybörjar stickerska eller vad man skall kalla det då hade jag ju inte så mycket koll. Utan det har man ju fått mer och mer nu med tiden. Så nu tittar man ju efter det där lilla extra i hyllan. Vad det är för fiber, hur det är spunnet mm. Men det är ju mitt intresse som tagit överhand. Sedan finns det ju en hel djungel med garn.

Så när man är lite ny till exempel eller inte riktigt vet så kan man ju alltid fråga. I garnaffärer är det jäkligt duktiga. PÅ online stickcafé med där finns alltid någon som kan svara =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0