Sverige är fantastiskt eller hur....

För det är det ju. Vi är enormt priviligerade som bor här. Förutsättningar som finns på andra ställen. Enorma möjligheter och ingen skall frysa eller?

En gång fick jag höra från en flicka i 13 års åldern att Svrige har inga uteliggare. Hmm har vi inte. Vet inte alla att det finns även här. När jag var 13 stod jag på barikaderna och skrek för full hals om rättvisa. Att alla hade samma värde, alla hade rättigheter och sprit var = död.

Nu så där en 17 år senare så sitter jag i soffan. Blir lite ledsen i hjärtat för att jag vet det finns barn där ute som fryser och deras enda mål mat är det de får i skolan. Föräldrar som sliter ekonomiskt eller föräldrar med stora problem. Alkohol, droger, mental ohälsa och kanske sitter i fängelse.

De har inte mössor eller vantar eller raggsockar. Sådant som jag ser självklart till mina barn. Sådant som jag kan köpa eller verkligen ser till att stickar. För de skall ju inte frysa. Oavsett om man har en begagnad vinterjacka eller ny så har man en i allafall. Så för mig är det viktigt att skänka de barnkläder som inte skall sparas till tex stadsmissionen. Oavsett om det är stora eller små kläder. För någon annan behöver dem säkert bättre än vi. Sen kommer vi använda dem när lillan blir större ellr använda privilegiet som vi har att vi faktiskt kan köpa nytt.

Hjälpstickan är en fantastisk organisation som försöker hjälpa framförallt hemlösa, som jobbar för att de skall ha något varmt på sig. Människor ställer upp med olika insatser. Att sticka i mängder. Vantar, sockar och mössor. Som värmer lite nu under julen. Som kan göra lite nytta i kylan. Kan du också hjälpa till kanske? kan du sticka eller sätta in en peng eller kanske bara köpa ett lass garn och ge.

I Göteborg finns möklighet skänka julklappar till barn som inte kanske inte av olika anledningar har föräldrar som kan köpa. I Gothia Towers lobby samlar man in paketen.

Genom stadsmissionen kan man skänka en gåva till någon som behöver.

Fundera själv på om det kanske är dags för en vit jul inte i bemärkelsen snö på marken då. Utan alkoholfri bra jul för barnen i hemmet.

Eller kanske du bara kan ställa upp som volontär. Det finns många sätt och hjälpa. Oavsett hur man vill göra det. Om man bidrar med sin tid eller med sin ekonomi. Alla har råd att bidra på något sätt. Även de som inte kan av ekonomiska själ. För ens tid finns alltid där.

Tyvärr så känns det bara som att möjlgheten att slå ett slag för just barn och ungdomar är svår. Hur skall man komma i kontakt med dessa grupper och hjälpa dem med små medel? Vem tänker på de som på julafton driver runt kanske med ett syskon i handen för det finns inget hem att gå till. Eller så vågar man eller vill inte gå hem av olika anledningar. Vem öppnar dörren för de utsatta barnen som finns bland oss men vi väljer att inte se. Som kanske sitter på centralen eller någon annanstans. Som socialen borde hjälpa men det faller genom stolarna hela tiden. Där föräldrarnas rätt är större eller går före barnets behov.

Det handlar inte bara om att hjälpa det är så mycket mer och det är inte bara kring jul det behövs.



Kommentarer
Postat av: Eva S

Fint skrivet. Liknande tankar rör sig ofta i mitt huvud. Hittade hit via online stickcafé.

2012-01-08 @ 08:40:12
URL: http://www.eva.sundstrom.st

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0