Det här med smörgås tårta då rå

Jag gillar smörgåstårta det är nog bland det bästa jag vet. men det är ju inget man slänger ihop för att slänga ihop. Mitt recept har jag på fullaste allvar utformat sedan jag var barn. Eftersom matlagning alltid har varit en viktig och roligt som jag alltid gillat hålla på med.

SMÖRGÅS TÅRTA BLIR ALLTID BÄST OM DU GÖR DEN DAGEN INNAN OCH DEKORERAR DEN DAGEN MAN SKALL ÄTA!

röra 1:
Leverpastej ca 400 g
bostongurka ca 1 dl
Grädde ½ dl
Creme fraiche ca 1 dl

Blanda ingrediserna till en bra röra. Tänk på att hela tiden vara försiktig med att hälla i grädden och creme fraichen så den inte blir för lös. Ibland få man hälla på lite mer och ibland lite mindre.

2 st limpor formfranska från pågen

Skär av kanterna och pussla ihop brödet i botten så där inte är några glipor. man kan även använda hönökaka om man vill ha en rund. Då får man finskära kanterna så den blir rund och inte glipar i mitten.

Fyllning 2:

6 kokta ägg

Kaviar

Creme fraiche ca 1 dl

Majonnäs 1-1 ½ dl

Dill

Även här mosar man ihop allt till en röra. Man bör koka något ägg extra för det beror lite på storlekarna på äggen. Man får även kontrollera när man häller i majonnäsen och creme fraichen. Så den inte blir för lös. Kaviar får man hälla i efter smak. det är viktigt att man smakar av rörerna hela tiden så de inte blir för salta/starka/osv. Sedan är det bra om de är lite lösa så de kan "sätta" sig en aning.

Så får man pussla bröd igen så det inte är glipor. Glöm inte att skära bort kanterna.



Röra 3:
Tonfisk 2 burkar i vatten
ca 5 cm purjolök
1 scharlottenlök
dill
cremefraiche 1,½-2 dl
majonnäs ½ dl eller efter smak
kapris ca 5 tsk
salt
peppar

Blanda igen till röra efter behag. Öppna tonfiksburkaran och häll ut vattnet. Blanda i cremefraichs och majonnäsen. Salta och peppra efter smak. Hacka ner purjon och scharlottenlöken. Samt blanda i kaprisen och dillen. Smaka hela tiden och se om du behöver mer majonnäs eller cremefraiche det beror helt på hur man vill ha smaken. Vissa gilalr inte majonnäs så då får man satsa på med creme fraiche osv. Sedan skall inte röran vara för rinnig man vill ju inte det skall rinna ut på sidorna.

När man ytterligare en gång nu har pusslat fast brödet är det dags att antingen låta den vila till dagen efter så det sätter sig eller starta dekorera. Innan man dekorerar så stryker man på ett lager creme fraiche jag brukar ha ett rätt tunt lager.

Så skall den ju dekoreras och här kan man ju tjoffa på allt möjligt gott.

På denna har jag:
Skinka
Körsbärstomater
Köttbullar
Räkor
Crispsallad
Ost färdig skivad edamer
Ägg
rödlök
dill
lila druvor
Citron



Jag har först kletat in tårta i cremefraiche så fäster grejerna sedan. Ost på sidorne och salladen i mitten. Sedan fyller jag på med resten. Vikt skinka till 3kanster och satt fast med tandpetare under köttbullar och körsbärstomater. Ägg delade i halvor massor av räkor i mitten. det är bara fantasin som sätter stopp. Man kan ju använda allt möjligt som rostbiff, paprika, melon, annans, lax osv



Kommentarer
Postat av: Sara

Nån gång måste du göra en vegetarisk variant åt mig. Utan leverpastej och kaviar ivf.

2012-03-06 @ 14:56:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0