Garn, Blommor och vin



I går hade Vuxenskolan i Lerum tillsammans med olika utställare ett mycket trevligt evenemang. I Tingshuset slog portarna upp kl 18 för detta härliga event. Ni som inte var där missade verkligen något. Garnasinne var där med sina fantastiska garner och jag var där för att hjälpa till med workshop. Det fanns en tjej som hade blommor Inspired by Hanna. Ekologiska blommor och lite kurser/workshops i blombindning. Hon använde sig av ekologiska garner i sina blomsterbindningar det ni alla garntokiga där ute =)

Så missa inte nästa gång det är liknande event =) haha förresten den 20 mars har Garnasinne stickcafé i lerum på Delikatesscafét igen från kl 17.

Det var alkoholfritt vin där med väldigt gott. Så det ordnades en vinprovning med dessa. Vilket var mycket trevligt tycker jag. Oftast så vill man inte ha läsk när man inte dricker alkohol. Det är lite roligare kunna få en alkoholfri cider eller vin. Massor av bubbel kan man hitta med. Bolaget brukar vara en aning begränsat men det går att beställa. På ostbutiken i Mölndal till exempel, kan man hitta en mycket trevlig alkoholfri bolagshylla. Det vin vi provade hette Morouj och finns i bolagets beställningssortiment. Ett rött, vitt, rosé och bubbel.


Snygga Manos garner lite i hörnet ser man Linea från ullcentrum. Både silk blend, classica och härliga sjalgarner. Snygga färger med.

 

De hade oriflame smink och partylite ljus var där och fanns till försäljning.

 

 

Åsa som har garnnasinne =) massa härliga garner. Hon har precis tagit in Ilo garn som är helt underbart alpacka garn. Ett måste nästan att provsticka i. Min yngsta älskar mitt ilo nystan så jag får se till och gömma det.

Jag gillar verkligen att Åsa jobbar med fairtrade och ekologiska garner. För visst handla garn billigt går ju alltid bra men hur mår de som jobbar med garnerna. Man börjar ju blir mer medveten om just detta. Man tycker att det kanske luktar kemikalier när man får det i brevlådan, resonerar jaja det går ju bort. Ja men hur mår de som jobbar i fabriken med framtagningen av garnerna. Om de luktar när du får hem i brevlådan så hur har de anställda det.

Så ja det är lite dyrare men samtidigt vet jag vad jag får. Och det är min lyx att sticka och jag sparar hellre till ett bra garn. Eller letar efter reor. Kampes är inte så dyrt att köpa annars och ett riktigt fint ullgarn det med. Men självklart måste man se till sin plånbok jag förstår det. Jag har Drops garner hemma också. Inte bara fairtrade och ekologiskt i backarna. men jag önskar det vore så.

 




Att komma på sådana här event tycker jag är superkul. För då får man ju chansen att klämma massor på garnerna innan man vill köpa dem. Det är ju det som är fördelen med fysiska garnbutiker. Men eftersom många webshoppar deltar på sådana här ställen så faktiskt får man ju chansen klämma lite.


 

Helt underbara Hand dye studio garner på denna bild. Massa super fina garner i silke och ull. Riktigt lyxiga och jag är så sugen på att skaffa mig en härva och gör en lyxsjal i. Även super fina virknålar i Laurel Hill som är spill från musikindustri om jag inte minns fel. Hoppas Åsa tar in stickor från den tillverkaren snart ;-)

 

 

 

Vår workshop att sticka eller virka lite påskpynt =) löv och spiraler som man kunde ha i riset.

 

 

Missade helt att fota blommorna. Men ja här är lite ni får zooma B-) så kanske ni ser bättre. Men det var så fina uppsättningar med GARN =) ekologiska blommor. Hanna fixar även till bröllop och begravningar. Så kanske man skall sikta in sig på ekologiskt om ni ska gifta er.

 

 

Men jag ifrågasätter att det är så svårt få bra alkoholfria alternativ på restaurang. Oftast har de kanske ett alkoholfritt vin eller en lättöl. Men det alkoholfria sortimentet idag är ju så mycket större. Visst tjänar de kanske mer på spriten. Men de är ju väldigt tråkigt att jag som inte dricker måste ta läsk. En alkoholfri cider kanske det finns stowfordpres att köpa på bolaget som har 0,5 i sig mindre än herrljunga cider eller lättöl. Helt alkoholfria flera trevliga ölar godare än lättöl just. Samt bubbel tex chapel hill. Många går ju hitta i en välsorterad ica butik med.

Så på krogen vill jag ha fler alternativ än kanske 1 drink eller 1 sortsvin annars är det bara läsk som gäller. Ge mig iallafall en cider också.


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Haha, var lite nyfiken på vad det skulle vara för vin, Morouj är vår kund. :) Synd jag mussade det!

2012-03-10 @ 21:31:28
URL: http://kajsa.me

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0