Inspiration

Var kommer den ifrån egentligen? Jag får massa från just hembygdsdräkter eller bunader som det heter på norska. När man får den där utmaningen och hela kroppen brinner för hur man skall klara den. Eller när nya idéer poppar upp och man önskar man kunde sticka lite fortare eller några grejer mer åt gången på samma stickor =)






Egentligen är det det här jag vill jobba med. Textilkonst eller bara forska i folkdräkter. Det finns faktiskt inte så överväldigande mycket information på internnet om det.

Att bevara gamla underbara härliga mönster eller att förnya dem. Att ta textila tryck och omvandla till stickiga saker =) eller ja stickade. Det är inte raketforskning. Det är så jag inspireras till nya alster mönster och fantasier.

Förresten ett smakprov på mitt löv:


Lika viktigt som det är att bevara gammaltradition och gammalt hantverk är det att finna nya. Att ta med det gamla in i det nya och bevara det. Att se om man kan få gamla mönster och tekniker att se nya former och få dem att utvecklas. Samtidigt är det ju himla roligt att sticka. Hela dagaran kan jag sticka. Men det är väl skapande processen att se något växa fram. Klura ut nya saker och se det vackra i varje liten maska.

 

Ibland önskar man att man bodde i dalarna för deras yllebroderier är helt fantastiska och väldigt inspirerande. Så man hade nära till deras hembygdsföreningar och museum med alla dessa skatterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0